Další turecký filmový večer, tentokráte i s diskuzí s režisérkou Sibel Güvenç
Ve středu 9. prosince 2015 měli příznivci turecké kinematografie další možnost shlédnout v čítárně Unijazz čtyři krátké filmy a také diskutovat s kanadsko-tureckou režisérkou Sibel Güvenç, která natočila první dva krátké snímky.
Název prvního snímku byl V kárném táboře a příběh vychází ze stejnojmenné povídky Franze Kafky, jehož je režisérka velkou fanynkou a věnovala se jeho dílu již během svým studií. Snímek V kárném táboře líčí temnou fázi lidských dějin, včetně nelidskosti a bezpráví, jež lidstvo stvořilo. Sibel Güvenç si příběh a jednotlivé postavy mírně upravila své interpretaci příběhu a nahradila mužskou postavu průzkumníka ženou, čímž Kafkovu příběhu dodala další rozměr.
Druhým krátkým snímkem, který byl pro publikum mnohem stravitelnějším, byl Uherský salám, o kterém Sibel Güvenç prohlásila, že je příběhem o mýtu, rituálu a představivosti. „Film se odehrává v přechodném stavu lidského a nadpřirozeného světa a ukazuje, jak mýtus, jenž nemůže být vysvětlen logicky, vírou ani znalostí, může zpochybnit realitu,“ uvedla na adresu snímku režisérka.
Pokud se chcete o kanadsko-turecké filmové režisérce Sibel Güvenç dozvědět více, přečtěte si také rozhovor, ve kterém autorku snímků vyzpovídala Lucie Semanská. Po diskuzi s režisérkou Sibel Güvenç během filmového večera následovaly další dva krátké snímky a to Bench a Socks Can Fly.
ČeskoTurecko pravidelně představuje českému publiku tureckou kinematografii a ve spolupráci s Unijazz a pod vedením organizátorky Lucie Semanské připravilo již několik filmových večerů různých žánrů. Lucie se tureckému filmu věnovala také v sérii článku, které si můžete přečíst zde:
- O tureckém filmu, část první: Počátky turecké kinematografie
- O tureckém filmu, část druhá
- Turecká kinematografie, díl třetí: Od 90. let do současnosti
Oficiálním fotografem večera byl Musa Bektash. Na celou fotogalerii z tureckých filmových večerů se můžete podívat zde.