Jak začít podnikat (v Turecku)?


Také přemýšlíte o vlastním podnikání v Turecku? Skvělé! Připravili jsme totiž pro vás článek o tom, na co byste se měli před podnikáním v Turecku připravit a na to si dát pozor. Článek je určen spíše pro začínající podnikatele a najdete v něm užitečné rady, ale také otázky, na které byste si měli umět odpovědět, než začnete podnikat.

V článku jsme shrnuli nejčastější dotazy o podnikání v Turecku, ale také jsme v něm popsali situace, se kterými se během naší práce pravidelně setkáváme. Věříme, že na těchto příkladech pochopíte, že podnikání není jen o zisku a bohatství, ale také o tvrdé každodenní práci a skvělé přípravě.

S naším vlastním podnikáním jsme začínali v roce 2013, takže pro začínající podnikatele máme velké pochopení a rozumíme jim. Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli, jaké to je z nápadu na ubrousku vytvořit hmatatelný výrobek. Kromě poskytování služeb v rámci projektu ČeskoTurecko totiž také vyrábíme vyhřívané stolky Galavito Heating Table. Naše výrobky dnes najdete na předzahrádkách těch nejlepších restaurací a kaváren po celém světě od Velké Británie až po Kazachstán. Pokud vás zajímá, o co se přesně jedná, podívejte se na náš web zde: www.galavito.cz

jak začít podnikat v Turecku

Moc dobře tedy víme, jaké to je jako firma vyrábět fyzické výrobky (vyhřívané stolky Galavito Heating Table) a jak je ve velký rozdíl poskytovat nehmotné služby (ČeskoTurecko / ÇekTürk).

Než s podnikáním v Turecku vůbec začnete, měli byste si odpovědět na následující otázky:

  • Proč chci vlastně podnikat?
  • Proč chci podnikat v Turecku?
  • Kde vidím podnikatelskou příležitost a proč?

Během naší praxe jsme se například setkali s tímto dotazem:

„Už mě nebaví pracovat jako zaměstnanec a rád bych začal podnikat, jen nevím, v jakém oboru? Můžete mi poradit? Co bych mohl dělat? Kde se dají vydělat peníze?“

Co si myslíte? Je to dobré podnikatelské myšlení a správná motivace pro vlastní podnikání? Ano, cílem každého podnikání je zisk, ale ne vždy je to pro všechny podnikatele ten hlavní motivátor. Někdo chce třeba novým výrobkem nebo službou změnit svět. A co vy?

  • Zvládnete to? Nebojíte se rizika podnikání?
  • Máme disciplínu poctivě pracovat samostatně bez dozoru šéfa?
  • Víte, co chcete vlastně dělat a proč?
  • Jde vám jen o peníze nebo řešíte nějaký problém?

Obor podnikání se velmi liší podle toho, jaké máme koníčky, vzdělání a kontakty. Musíte se totiž připravit na to, že dříve nebo později nastane moment, kdy vlastní podnikání bude extrémně těžké, a pokud nebudete milovat to, co děláte, můžete to velmi snadno vzdát.

Turecko je pro nás druhý domov, takže bylo přirozené k výše zmíněným vyhřívaným stolkům začít také česko-turecký projekt ČeskoTurecko / ÇekTürk. Milan Hnátek v Turecku studoval marketingovou komunikaci a reklamu na Anadolu University v Eskişehiru. Následně pracoval v zahraniční kanceláři CzechTrade v Istanbulu. Takže začít poskytovat poradenské služby v oblasti česko-tureckého obchodu díky této praxi bylo snadné.

Ece Ergüney Hnatek pochází z Turecka. V Barceloně studovala mezinárodní obchod, takže nejlépe rozumí tomu, co turečtí studenti řeší, pokud chtějí studovat v zahraničí. A takových příkladů bychom našli mnoho, ať už ohledně našeho vzdělání, praxe nebo zálib. Takže „Ševče, drž se svého kopyta!“.

Jak začít podnikat v Turecku vám poradí ČeskoTurecko

Ve dvou se to lépe táhne, ale mnoho úspěšných podnikatelů říká, že ideální je lichý počet společníků a tři je už moc. Takže si hned v začátku podnikání dobře rozmyslete, zda do podnikání půjdete s někým nebo prosperující podnik vybudujete samostatně. Bohužel, i my jsme byli svědky toho, kdy se milostné dvojice kvůli podnikání rozešly a neshody v podnikání rozdělily nerozlučné kamarádské dvojice. Takže si dobře vybírejte své parťáky do podnikání.

Ale na druhou stranu věříme, že pokud vše na začátku správně nastavíte, není nic krásnějšího než se ve své práci potkávat s kamarádem z dětství, nebo s drahou polovičkou sdílet společnou kancelář.

Pořád nevíte, v čem v Turecku podnikat?

Dost často se na nás obrací lidé, kteří se nás dotazují, co by vlastně měli dělat. Že sice něco chtějí, ale nevědí, co a jak. Jeden příklad za všechny:

„Chtěla bych si v Turecku otevřít kosmetický salón, stánek s langoši nebo malý pension? Co k tomu prosím potřebuji?“

Znovu. To vy musíte nejlépe vědět, co vás baví, v čem jste nejlepší na světě a co byste chtěli dělat do konce svého života. My vám pak v rámci našich poradenských služeb poradíme to ostatní, ale nejdříve musíte začít u sebe.

Pokud tedy pomineme fakt, že pokud chcete podnikat v Turecku, budete muset umět turecky, nebo najít někoho, kdo za vás bude s úřady, dodavateli i zákazníky v turečtině komunikovat, musíte vědět, do čeho se chcete plnou parou pustit. I kdybyste měli to nejlepší letadlo na světě, ale nevěděli, kam chcete letět, tak nikam nedoletíte.

Šíře podnikatelského záměru v Turecku, který si tato osoba vybrala je opravdu velmi široký:

  • Kosmetický salón jsou osobní služby
  • Stánek s langoši je stravovací provoz
  • Pension jsou ubytovací služby

Každý obor má svá specifika a je nutná jiná kvalifikace. Proto si nejdříve udělejte své domácí úkoly a dobře si rozmyslete, co chcete dělat.

  • Máte kosmetický nebo kadeřnický kurz/vzdělání?
  • Máte nějakou praxi s provozem restaurace nebo stánku s občerstvením?

Také byste si měli podle tohoto příkladu odpovědět na další otázky:

  • Není v Turecku již dost místních kosmetických salonů? Jaká tedy bude vaše konkurenční výhoda a jak se na trhu prosadíte?
  • Budou Turkům chutnat mastné langoše? Proč v Turecku ještě langoše nejsou? Je to tím, že to ještě nikoho nenapadlo, nebo Turkům langoše nechutnají? Jak budu konkurenční v porovnání s místními zavedenými pochoutkami?
  • Pension? Kde seženete peníze na pořízení takového penzionu? Chcete si jej pronajmout nebo zakoupit? Kdo bude do mého penzionu jezdit? Jak vlastně přilákáte do svého penzionu první hosty? Kde vás najdou?
  • Budete provozovat penzion pro turecké turisty, nebo pro české? A co Češi? Nebudou se do Turka bát jezdit?

Toto jsou tedy jen některé otázky, na které by si měl každý začínající podnikatel, co uvažuje o podnikání v Turecku, nejdříve sám odpovědět a ujasnit si další strategii. K tomu také každému začínajícímu podnikateli slouží podnikatelský plán nebo moderně anglicky business plán, ve kterém byste si měli ujasnit svůj podnikatelský záměr a zjistit, zda je proveditelný a za jakých podmínek.

O tom, jak si v hlavě nebo na papíře vytvořit takový zjednodušený podnikatelský plán, se rozepíšeme v dalším článku na našem česko-tureckém blogu ČeskoTurecko.

Budeme také velice rádi, pokud nám napíšete na info@ceskoturecko.cz, co si o podnikání v Turecku myslíte. Také nás potěší, pokud se na nás obrátíme s jakýmkoliv dotazem nejen o podnikání v Turecku. Od roku 2013 jsme se stali experty na Turecko a naše služby se rozrostly. Poskytujeme například poradenské služby zaměřené na zprostředkování obchodu, zajišťujeme estetické a lékařské zákroky v Turecku, připravujeme ověřené překlady a zajišťujeme tlumočení. Cizincům pomáháme se studiem v České republice a mnoho dalšího.